Warunki uczestnictwa w programie
Uczestnicy powinni mieć ukończone 19 lat i być
studentami studiów stacjonarnych, wieczorowych lub zaocznych (wymagany
jest zaliczony pierwszy i nie ukończony ostatni rok studiów w momencie
wyjazdu).
Uwaga !!!
W tym roku na program WORK
& TRAVEL mogą zapisywać się osoby, które uczą się w minimum 2
letnich szkołach policealnych, studium podyplomowym. Osoby takie muszą
posiadać indeks i legitymacje studencką i nie mogą być na ostatnim roku
studiów.
Co zapewnia program?
- Targi pracy z amerykańskimi pracodawcami. Why Not USA
umożliwia zainteresowanym zapoznanie się z szeroką ofertą miejsc pracy
- najczęściej duże ośrodki turystyczne (recepcjonista, kelner, barman,
sprzedawca, kasjer) oraz przetwórnie rybne na Alasce.
- Dokument DS-2019 uprawniający do otrzymania wizy J-1, która
upoważnia do legalnej pracy na terenie USA przez okres maksymalnie 4
miesięcy (dodatkowo można zostać w USA 30 dni w celach turystycznych).
- Pełne ubezpieczenie zgodne z wymogami Rządu Stanów Zjednoczonych wliczone w cenę programu.
- Pełne wsparcie i asystę podczas pobytu w USA ze strony biur CET USA w Centralia, WA oraz w Los Angeles, CA.
- Pomoc w załatwieniu formalności w Ambasadzie USA, niezbędnych do otrzymania wizy J-1.
- Pomoc w dokonaniu rezerwacji lotniczej.
- Spotkanie informacyjne przed wylotem do USA.
Sponsor programu
Sponsorem programu Work & Travel jest Council for Educational Travel CET USA. Bliższe informacje o organizacji można znaleźć na stronie www.cetusa.org.
Procedura złożenia aplikacji
Aby ubiegać się o przyjęcie na program Work & Travel student powinien złożyć w Why Not USA następujące dokumenty:
- Podpisaną umowę
- Kopię legitymacji studenckiej
- 1 zdjęcie paszportowe + 1 zdjęcie do wizy amerykańskiej
- Application form
- Oryginał umowy o pracę.
Wszystkie wymagane dokumenty zostana wydane studentowi
po podpisaniu umowy i omówione szczegółowo przez pracownika biura lub
konsultanta.
Ważne informacje
W związku z zarządzeniami Departamentu Stanu USA,
status każdego uczestnika programu
Work and Travel
musi zostać
aktywowany w systemie SEVIS w ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia programu
widniejącej na formularzu DS-2019. Oznacza to, że uczestnik programu
musi w ciagu 30 dni od tej daty wjechać na teren Stanów Zjednoczonych.
W przeciwnym razie jego pozwolenie na pracę zostanie anulowane. Ponadto
każdy uczestnik programu jest zobowiązany w ciągu 72 godzin od
przekroczenia granicy USA zarejestrować się w systemie SEVIS.
Rejestracji można dokonać:
Aby zarejestrować się w systemie SEVIS należy podać pełny adres zamieszkania na terenie USA.
Po zarejestrowaniu się w systemie SEVIS Student zobowiązany jest raz w miesiącu do kontrolnego zalogowania się: www.cetusa.org/sevis.
Zgodnie z regulacjami Departamentu Stanu USA każda
zmiana adresu miejsca zamieszkania na terenie USA musi być zgłoszona do
sponsora programu w ciągu 10 dni. Aby poinformować sponsora o zmianie
adresu można skorzystać z formularza online lub zadzwonić: 1-888-423-8872 w godzinach 08.00 - 17.00 od poniedziałku do piątku.
Nie zarejestrowanie się w systemie SEVIS spowoduje:
- usunięcie Studenta z programu Work and Travel co wiąże się z anulowaniem pozwolenia na pracę oraz anulowaniem wizy J-1
- ubezbieczenie nie zostanie aktywowane dopóki Student nie zarejestruje się w systemie SEVIS
- Student,
który nie zarejestruje się w systemie SEVIS nie będzie mógł otrzymać
Social Security Number. Od tego roku urzędnicy Social Security
Administartion mają obowiązek sprawdzania statusu Studenta w systemie
SEVIS
Zapoznaj się również z The Exchange Visitor Program Welcome Brochure.
Egzamin językowy
Każdy z uczestników musi zaliczyć egzamin językowy, organizowany przez Why Not USA,
który pozwoli na określenie poziomu znajomości języka angielskiego
głównie w mowie i rozumieniu konwersacji. Z egzaminu będą zwolnione
osoby, które przedstawią wyniki egzaminów: FCE lub TOEFL (500).
Praca
Osoby, które korzystają z pomocy Why Not USA w
znalezieniu pracodawcy, otrzymują jedną ofertę pracy na 9-24 tygodni
przed wylotem. Miejsce pracy to najczęściej hotel, zajazd, park
rozrywki, park narodowy, kurort, kasyno, bar fastfood, restauracja,
przetwórnia rybna na Alasce itp. Charakter pracy jest podobny do pracy
jaką wykonują studenci amerykańscy podczas wakacji (np. praca przy
sprzedaży lodów, pizzy, sprzątanie, strzyżenie trawników, naprawa
sprzętu sportowego, praca w kuchni i wiele innych). Początkowe warunki
pracy, płacy, zakwaterowania mogą być na prośbę studenta renegocjowane,
ale nie ma gwarancji otrzymania nowej oferty.
Samodzielne poszukiwanie pracodawcy
Osoby, które decydują się na wyjazd z własnym
pracodawcą są zobligowane do przedstawienia wypełnianego angażu
(wymagany formularz angażu dostępny w biurze Why Not USA)
Przyznanie miejsca pracy
Każdy uczestnik zaczyna pracę na prostym stanowisku,
dającym możliwości rozwoju. Oferty zatrudnienia są różne, możliwe są
stanowiska pomocy kuchennej, obsługi, personelu restauracji, kelnera,
kasjera lub inne nie wymagające specjalistycznego szkolenia lub
doświadczenia. Od uczestnika wymaga się pracy w wymiarze ok. 32-40
godzin tygodniowo u wyznaczonego pracodawcy lecz godziny pracy mogą
ulegać zmianom i uzależnione są często od warunków atmosferycznych.
Miasta docelowe
Miejsca pracy zlokalizowane są na terenie całych Stanów
Zjednoczonych. Potencjalni pracodawcy to parki rozrywki, kurorty,
hotele, restauracje, kasyna i punkty sprzedaży detalicznej, tak więc
uczestnicy nie powinni się spodziewać mieszkania w dużych miastach.
Aplikanci nie mają możliwości wyboru określonego miasta lub regionu,
ale specjalne prośby mogą być rozważone przy wyborze pracy. Uczestnikom
wraz z ofertą pracy zostanie przydzielone miejsce wylotu z Polski oraz
miejsce pobytu w USA.
Wynagrodzenie
Uczestnicy będą otrzymywać nie mniej niż 5,75 $/godz.
brutto. Niektórzy pracodawcy mogą zapewniać zakwaterowanie lub posiłki,
które mogą być odjęte od wypłaty. Uczestnicy pracujący jako kelnerzy
mogą spodziewać się niższych stawek godzinowych niż inni pracownicy,
jako że wręczanie napiwków kelnerom i obsłudze baru jest ogólnie
przyjęte w Stanach Zjednoczonych. Wynagrodzenie jest z reguły wypłacane
co dwa tygodnie, jednak warunki wypłaty mogą różnić się w zależności od
pracodawcy i niektórzy studenci mogą otrzymywać czek raz na miesiąc.
Zakwaterowanie
Zakwaterowanie w czasie udziału w programie Work &
Travel organizuje zwykle pracodawca. Zakwaterowanie znajduje się
zazwyczaj w pobliżu miejsca pracy. Jeśli pracodawca nie zapewnia
zakwaterowania służy pomocą w jego znalezieniu. Studenci mieszkają w
większości w kilkuosobowych pokojach z wspólną kuchnią i łazienką.
Posiłki przygotowują samodzielnie, choć w niektórych przypadkach
żywieniem studenta zajmuje się pracodawca. Zakwaterowanie jest opłacane
przez studenta w miesięcznych ratach, a jego koszt wynosi ok. 100-300
USD na miesiąc od osoby, w zależności od lokalizacji.
Pieniądze
Uczestnicy powinni mieć przy sobie wystarczającą ilość
pieniędzy na pokrycie zakwaterowania, wyżywienia, kieszonkowego,
transportu z i do pracy oraz ewentualnych rozrywek za pierwszy miesiąc
pobytu. Zalecane jest, aby każdy z uczestników miał przynajmniej 750$ w
celu opłacenia wszelkich ewentualnych depozytów lub korzystania z
transportu miejskiego. Miesięczne wydatki studenta należy szacować na
ok. 500$ (zakwaterowanie + wydatki osobiste). Wymienione kwoty mogą się
różnić w zależności od potrzeb studenta i lokalizacji pracy.
Ubezpieczenie
Ubezpieczenie obowiązuje w okresie 4 miesięcy trwania
programu Work & Travel. Każdy z uczestników otrzyma szczegółową
broszurę dotyczącą ubezpieczenia.
Social Security Number i podatki
Wszyscy uczestnicy, którzy nie brali udziału w tego typu programach i nie został im przyznany Social Security Number
muszą ubiegać się o przyznanie im tego numeru zaraz po przyjeździe do
USA – w jaki sposób należy to zrobić zostanie wyjaśnione na spotkaniu
informacyjnym (ORIENTATION). Studenci mogą być zobowiązani do opłacenia
podatku federalnego i stanowego. Jeśli podatki są odprowadzane
bezpośrednio z wynagrodzenia uczestnika, będzie on musiał wypełnić
Federal and State Tax Returns w ambasadzie USA w Polsce nie później niż
do 15 kwietnia 2009r. w celu odzyskania zapłaconego podatku (jeśli
podlega on zwrotowi).
Dokumenty i wiza
Uczestnicy muszą posiadać ważny paszport do minimum pół
roku po ukończeniu programu a więc maj-czerwiec 2008 oraz wizę J-1
wydaną przez Ambasadę Stanów Zjednoczonych. Why Not USA prześle
dokument DS-2019, na podstawie którego wydawana jest wiza J-1, po ok.
6-8 tygodniach od dokonania pełnej wpłaty. Formularz DS-2019, uczestnik
musi dostarczyć do ambasady w celu otrzymania wizy J-1. Czas
oczekiwania na wizę: od 1 do 14 dni.
Podróżowanie
Studenci są zachęcani do organizowania wycieczek po
zakończeniu programu, jako że wiza J-1 umożliwia dodatkowy 30-dniowy
pobyt na terenie USA bez możliwości pracy. Chęć dodatkowego pobytu musi
jednak zostać zgłoszona na druku I-94 przy przekraczaniu granicy USA.
Uczestnicy powinni posiadać dodatkowe ubezpieczenie na 30-dniowy pobyt
po zakończeniu programu, gdyż ubezpieczenie zawarte w programie
obejmuje wyłącznie okres 4 miesięcy. Po 30 dniach uczestnik zobowiązany
jest powrócić do kraju.
Opłaty i terminy płatności
Opłaty |
Opłata organizacyjna |
500 PLN |
Cena programu wraz z ubezpieczeniem - dla osób z własnym pracodawcą |
620 USD |
Cena programu wraz z ubezpieczeniem - dla osób z pracodawcą CETUSA |
695 USD |
Opłata za system SEVIS |
35 USD |
Bilet lotniczy (cena orientacyjna w zależności od miejsca docelowego i preferencji klienta) |
500 - 2500 USD |
Wiza USA |
131 USD |
Kieszonkowe (zalecane) |
min. 500 USD |
Terminy płatności |
W dniu zawarcia umowy |
250PLN |
14 dni od podpisania umowy (Druga część opłaty operacyjnej + zaliczka na poczet opłaty za program) |
250PLN + 750PLN |
W dniu złożenia wypełnionego wniosku "APPLICATION FORM" oraz innych dokumentów wymaganych do programu (dopłata za program + opłata SEVIS) |
(620/695USD+35USD-750PLN) |
Do 30 dni przed wylotem opłata za bilet lotniczy |
|
Informacje dotyczące dokonywania przelewów:
- Przelewy wypełniamy dokładnie DRUKOWANYMI literami
- Na przelewie w polu tytuł wpłaty należy podać: IMIĘ, NAZWISKO, ADRES ZAMIESZKANIA
- Nie wpisujemy żadnych dodatkowych formuł typu: dopłata, I rata, II rata, etc.
- Wypełniając przelew NIE stosujemy polskich liter!!!
- Formułę
w polu tytuł wpłaty: IMIĘ, NAZWISKO, ADRES ZAMIESZKANIA uczestnika
programu, stosujemy nawet jeśli bezpośrednim wprowadzającym jest inna
osoba np.: członek rodziny
- Absolutnie nie można dokonywać
wpłaty za dwie lub więcej osób za pośrednictwem tego samego przelewu; 1
przelew = opłata za 1 osobę
- Wpłat należy dokonywać tylko
za pośrednictwem banków. Niedopuszczalne jest dokonywanie wpłat poprzez
Pocztę Polską. Czas ich rzeczywistej realizacji niejednokrotnie
przekracza 2-3 tygodnie.
Prosimy ściśle kierować się powyższymi zasadami. Ich
nieprzestrzeganie może spowodować poważne opóźnienia w procedurze
rekrutacyjnej, wynikające z błędów związanych z księgowaniem wpłat.
Wszystkie ceny podane w USD są przeliczane na PLN. Opłata za program wg kursu sprzedaży USD w Raiffesen Bank S.A. z dnia wpłaty.
Wszystkie prezentowane na stronach internetowych www.whynotusa.pl materiały i ceny nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
|